Ewa Effenberg

SYLWETKI TWÓRCÓW 

Aspekty piękna


Każdy człowiek odbiera daną rzecz w indywidualny sposób. On wybiera to, co jawi mu się jako piękne, przyjemne. Odpowiedzialne za takie decyzje są nasze zmysły, kultura, wykształcenie. Za ich pomocą podejmujemy osąd rzeczywistości.
Moja kolekcja w dużej mierze powstała w kontekście symbolicznym. Jest dla mnie również formą eksperymentu. Aspekty piękna mogą być różne, czasami są oczywiste, czasami ukryte. Mogą posiadać formę prowokacji lub być dla nas niezauważalne.
Kolekcję podzieliłam na sześć części: 1) Piękno jako kształt, 2) Przedmiot znaleziony, 3) Piękno maszyn, 4) Ukryte piękno/piękno wewnętrzne, 5) Piękno natury, 6) Symbolika koloru.
Wybierając poszczególne tematy, opierałam się na moich osobistych zainteresowaniach. Wszystkie te zagadnienia w pewien sposób łączą się i przenikają.

Ewa Effenberg

Twórczość Ewy Effenberg zdumiewa ogromną siłą oddziaływania uzyskiwaną przy pomocy minimalnych, absolutnie minimalnych, środków. Ona tę potężną siłę oddziaływania uzyskuje mówiąc szeptem. Jedne jej dzieła wydają się być tworzone mimochodem. Inne, w których czytelne jest zamierzenie, posługują się zaskakującymi kontrastami: tradycyjnie przypisywane biżuterii metale szlachetne są sprowadzone do zaledwie śladów na elementach z materiałów pospolitych, nawet zużytych, a kamienie jubilerskie zostały ukryte, uwięzione w maleńkich, trwale zamkniętych pojemniczkach pierścionków, w sprasowanych w kostkę puszkach aluminiowych, albo papierowych pudełeczkach, niewidoczne.
prof. Jerzy Ginalski

Autorska kolekcja biżuterii - jak nazywa Effenberg swój zbiór - jest rzeczywistym potwierdzeniem Jej wyrażenia się jako artysty poprzez dzieło. Tak charakterystyczny zestaw prac czyni go rozpoznawalnym, a stylistyka wiąże się z osobą Ewy. Zapewne zdecydowały o tym także szczerość, bezpośredniość i autentyzm; to co w historii sztuki zawsze potwierdzało wartość, analogicznie jak w twórczości np. Marcela Duchampa czy Jacksona Pollocka.

prof. Andrzej Szadkowski

              


O artystce:

Ur. w 1979 r. w Łodzi. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Dyplom w Pracowni Biżuterii prof. Andrzeja Szadkowskiego w 2004 r. Od 2005 r. zatrudniona w macierzystej uczelni, obecnie na stanowisku adiunkta w Pracowni Projektowania Form Złotniczych pod kierownictwem prof. Andrzeja Bossa. Prowadzi działalność artystyczną w zakresie projektowania biżuterii oraz małych form złotniczych.

Autorka dwóch wystaw indywidualnych, uczestniczka ponad 40 zbiorowych w kraju i zagranicą m.in.: Palagio di Parte Guelfa,  Florencja, Włochy; Galeria Bigalli, Dicomano, Włochy; Societe Industrielle de Mulhouse, Miluza, Francja; Muzeum Etnograficzne, Sankt Petersburgu, Rosja; Galeria Platan, Budapeszt, Węgry; Katholische Stadthaus, Wuppertal, Niemcy; Inhorgenta Europe, Monachium, Niemcy; Muzeum Sztuk Użytkowych, Poznań; Galeria Sztuki, Legnica; Muzeum Okręgowe, Sandomierz. Prace w zbiorach Galerii Sztuki w Legnicy oraz Muzeum Okręgowego w Sandomierzu. 

Nagrody i stypendia:
2011    - stypendium naukowe Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego -„Młoda Polska 2011”
2009  - Nagroda Naukowa Prezydenta Miasta Łodzi dla zespołu Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi za pracę nt. Złote Kreacje. Jubileusz 50-lecia sztuki projektowania biżuterii ASP w Łodzi
2005  - Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej DEKONSTRUKCJA – REKONSTRUKCJA - II Nagroda Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Galeria Sztuki, Legnica
2005   - Projekt 2005 - I Nagroda Ministra Kultury, Nagroda czasopisma Elle Decoration,  Nagroda ZPAP Polska Sztuka Użytkowa, ASP, Łódź

 


 

Aktualności

Bądź na bieżąco, wpisz swój e-mail, a my będziemy powiadamiać Cię o aktualnych wydarzeniach.

 

Aktualności

 

 Legnicki Festiwal SREBRO 2020

 

Aktualności

 

 

 

 

 

Partnerzy